A felhasználóbarát holnap alapkövei

Először is, miért fontos, hogy felhasználóbarát legyen egy weboldal? Nos a válasz egyszerű. Nem a webfejlesztő, online maketinges, a keresőoptimalizálás szakértő fogja használni az elkészül honlapot. Épp ezért nagyon fontos, hogy az egyből kézreálljon a végfelhasználónak.

De szedjük össze pontokban:

 
felhasznalobarat-weboldal-keszites

1. Accessibility, azaz a weboldal kezelhetősége

A weboldal kezelhetősége (mint a bevezetőbem említettem) nagyon fontos szerepet játszik a felhasználóbarát honlap kialakításában.
De mire érdemes itt gondolni?

  • előképpzettségtől
  • nemtől
  • kortól

függetlenül is egyértelműnek kell lennie a weboldal kezelésének. Máskülönben rengeteg potenciális ügyféltől esünk el, mivel az emberek többsége otthagyja azt a honlapot, ami nehezen kezelhető.
De mit tudunk tenni ezellen? A lenti pontokban megpróbálom picit jobban kifejteni.
 

2. Design

Talán egyértelműnek fog tűnni, nem csak a weboldal színeire, betűtípusaira gondolok. Annál sokkal összetettebb a témakör. Alapesetben egy honlap kialakítása függ az iparágtól is, az ott megszokott “normáktól”, bevált koncenciók, mint például:

  • lábléc
  • fejrész
  • a weboldal oldalsó sávjában esetleges reklámok
  • a headerben elhelyezett menü, ami mobilos nézetben hamburgermenüvé változik

Ezeken lehet módosítani, de érdemes meghagyni ezeket a megoldáskat, mert a felhasználó tudja, hogy hol kell keresni egy bizonyos funkciónak az elérését.
 

3. Struktúra, avagy a honlap felépítése

A könnyen átlátható és követhető struktúra a legfontosabb irányvonal egy weboldal elkészítésénél. Amennyiben túl sok a tartalom (szöveg) egy adott oldalon, könnyen elveszíthetjük a felhasználó érdeklődését éppen ezért oda kell figyelnünk a weboldalon található szövegek helyes elosztására.
Amennyiben blogposztokról van szó, tagoljuk a szövegeket:

  • bekezdésekkel
  • címsorokkal
  • alcímekkel
  • idézetekkel
  • képekkel

így könnyebb fenntartani a felhasználó érdeklődését, egyszerűbben fogyaszthatóvá tesszük számára a tartalmat.
 

4. Navigáció

Mint az előbb említettem, nagyon fontos egy könnyen követhető és értemlezhető struktúra.
Mit is jelent ez a gyakorlatban a honlap navigációs fülénél?

  • Logikus kategorizálás a menünél (például: nem tesszük bele a termékek kategóriájába a kapcsolati oldalt. Senki sem találná meg rendesen, így gondot okozna a felhasználó számára eljutni a honlap kapcsolati oldal részére.
  • Mobilon érdemes a navigációs sávot külön elkészíteni, a legelterjettebb megoldás az, úgynevezett “hamburger menü”. Miért is hamburger? Mert 3-4 vízsintes vonal van egymáson, épp, mint egy hamburger. Ez is egy kól bevállt konvenció.

felhasznalobarat-weboldal-keszites
felhasznalobarat-weboldal-keszites

5. Reszponzív/Adaptív honlap megjelenés

Ezt ugyan 5. helyre tettem a listában, azonban 2020-ban ennek az egy pontnak kéne elfoglalnia az első 10 helyet is. Nem lehet hangsúlyozni mennyire fontos, hogy minden készüléken korrektül megjelenjen egy honlap, ugyanis az emberek nagytöbbsége már a mobilján keresztül böngészi a web-et.
Azonban én még mindig úgy látom, hogy több cég nem tudtam megugrani ezt a lépést. (2012 óta kb.)  Szerencsére a legtöbb ügyfelem már a megkeresésnél leszögezi, hogy számára csak a reszponzív/adaptív webdesign megfelelő, ami szuper. Jó látni, hogy egyre több cégvezető tudatosan szeretné a honlapjukat “megépíttetni”.
felhasznalobarat-weboldal-keszites

Kommentek

Még nincs komment. Miért nem kezdesz el egy társalgást?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.